Tisztaság: vajon mindenkinek ugyanazt jelenti?

 

Annak érdekében, hogy környezetünk tiszta, higiénikus legyen, rendszeresen és körültekintően takarítunk. Ebben az egyetlen mondatban több olyan szó szerepel, ami mindenkinek mást és mást jelent. Vegyen részt Ön is a közös gondolkodásban!

Elkerülhetetlen, hogy a takarítás minimális kötelező elvárásai megfogalmazásra kerüljenek, hogy a szakemberek közös fogalomrendszer alapján dolgozzanak. Szükség van arra, hogy a különböző funkciójú helyiségekre vonatkozó kompetenciák és standardok rögzítve legyenek, és létesítményekre szabottan működhessen az objektív monitoring rendszer.

A IX. MATISZ Szakmai konferencia előadásai és a Budapest Cleaning Show Szakmai Fórum kötetlen beszélgetései során a generációváltás mellett a szemléletváltás szükségére is szeretnék felhívni a figyelmet.

Kalamár-Birinyi Edit, a Magyar Infekciókontroll Társaság elnökségi tagja és Kerényi Zsolt MATISZ tisztítás-technológiai szakértő előadásában és fórumbeszélgetésén arra mutat majd rá, hogy a szolgáltatóknak új megközelítésből kell látniuk a takarítást, ha meg szeretnének felelni a szigorúbb, akár jogszabályban rögzített követelményeknek.

A tisztítás-technológiai szakma régóta áhítozik arra, hogy a megrendelő pontosan mondja meg, mire van szüksége. A megrendelő egyszerűen közelíti meg a kérdést: tisztaságra.

A szolgáltató újra kérdez: milyen gyakran, mekkora területen, milyen felületeken, milyen időszakban? Vannak-e különleges elvárások, speciális burkolatok, magasabb szakmai tudást, ismereteket igénylő feladatok?

Ha a megrendelő felkészült, tudja a kérdésekre a választ. A szolgáltatónak pedig nincs más dolga, mint úgy ajánlatot adnia, hogy az összhangban legyen a megrendelő elképzeléseivel, pénzügyi lehetőségeivel. Később, ha megnyeri a munkát, felállítani, megszervezni, működtetni a szolgáltatást.

Mi történik akkor, ha a megrendelő nem takarítási szakember, nem kíván elmélyedni a takarítás szakmai részleteiben? Mi történik, ha a szolgáltató precízen, szakmailag alátámasztottan és a megrendelő által megfelelő áron dolgozza ki az ajánlatát, azonban a teljesítés alacsonyabb minőségű, mint megrendelő szeretné. 

A Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség (MATISZ) évek óta dolgozik azon, hogy szabványosítsa a takarítást, ami magába foglalja többek között azt, hogy egy adott kifejezésen ugyanazt értsük. A korszerű technológiák, eszközök, anyagok helyet kapjanak a megrendelői elvárásokban. Legyenek irányszámok, viszonyítási alapok.

Hiszen az egyértelmű, jól definiált kiírás előfeltétele annak, hogy egymással összehasonlítható ajánlatok érkeznek be. Az ajánlatadó tisztában legyen azzal, mire vállalkozik, míg a megrendelő tudja, mit ellenőrizzen, kérjen számon.

Az egészségügyi takarításról leginkább a fertőtlenítés szigorú követelménye jut eszünkbe, és épp a fertőtlenítés, a higiénia biztosítása a kapcsolat, ami összeköt minden takarítandó területet.

Kritikus felület minden létesítményben van. Legfeljebb az arányok különböznek. Például az étkeztetésben, a vendéglátásban, az óvodákban, bölcsődékben, iskolákban kiemelt szerepe van a fertőtlenítő takarításnak. De közösségi terek, mosdók, étkezők, öltözők minden épületben megtalálhatók.

Találkozzunk a Generációváltás – IX. MATISZ Tisztítás-technológiai Konferencián!